Snabbkurs om Egypten

Jag lovar att inte tråka ut er genom att skriva en massa årtal och sådana grejjer, utan detta är en mer Ungdomlig text.. So here it comes:

Egypten är ett land med mycket mystik och oklarheter från förr i tiden. Man har tex hittat en mumie där kroppen har bevarats på en underligt sätt, som ingen har sett förut. Han hade även munnen öppen vilket endel forskare säger var för att det inte fanns någon där som kunde stänga munnen. Men det teorin tror jag själv inte på eftersom dom har ju mumifierat kroppen vilket innebär att det var folk där.. Den andra teorin är att man öppnade munnarna på den för att de sedan kunde resa sig i graven för att äta och dricka..

Man tror att befolkningen i Egypten ligger runt 80 miljoner människor och om jag säger att ca 96% av egypten består av öknen så kan ni ju förstå hur tätt de bor, men självklart bor det fortfarande kvar många beduiner (=araber som bor i Sinai- och Saharaöknen) i öknen.

(här kan ni se hur grönt det är på kanterna av nilen.. Klicka på den lilla bilden för att få den större)

Nilen är en av världens mest kända och längsta flode med sina 6670 km. Som ni kan se rinner Nilen genom hela Egypten och det som är så fascinerande, är att den enda "naturliga" grönskan i Egypten är just runt Nilen (om man bortser från alla oaser). Detta är för att Nilen svämmar över varje år från juni till oktober och slam från botten ger marken näring.

Över till Kairo och Pyramiderna.. Den största av de tre världskända pyramiderna är Cheops pyramiden, med sina 2.3 miljoner stenblock som var och en väger ca 2.5 ton. Det tog 20 år och 2000 slitande män för att bygga denna pyramid.. Arkeologer tror även att ytterligare 25 000 mäånniskor hjälpte till med redskap, skador osv.
Pyramiderna Byggdes som gravar för kungligheter och pyramiderna är inte bara placerade hur som helst, utan man tror att de är placerade som "Orions bälte".

gjorde en bild för att visa att de två största pyramiderna är i linje med varandra medan "lilla" Mykerinos är placerad lite över "linjen"..
Sfinxen är en annan känd "liten" rackare, som byggdes för att skydda vägen till farao Chefrens pyramid (den mellersta). "Han" har ett mansansikte och man tror att den byggdes av Chefren eftersom man finner likheter mellan han och Sfinxen, kroppen har formen av en lejonkropp.
Något många inte vet är att det fanns fullt av sfinxer inristade i byggnader förr men oftast ihop parade i par, Man har läst i en gammal papyrusrulle att det ska finnas en Sfinx på andra sidan Nilen. Men den tror man invånarna har tagit virke ifrån, för att bygga bostäder efter ett jordskalv eller att Nilen på den tiden bytte riktning och förstörde den.

Näsan då!? tänker ni.. Jo det finns många teorier om vad som har hänt med den, ena teorin är att Napoleons soldater har öppnat eld och skjutit ner den. En annan teori är att en präst förstörde näsan för folk skulle sluta ge gåvor till Sfinxen (vilket jag tycker låter väldigt konstigt).


Så det här var min snabbkurs och mitt 500:de inlägg i bloggen.. tuuuung är jag!!

Köss på er!


Kommentarer
dodi

helvete anitajävel hade ju fan gett dig mvg för den kungliga guiden :D puss dodi <3

2010-10-19 @ 10:36:07
sarah

thanks Dodi <3<3<3 Men jag tror inte det.. hon hade gett mig ett G pga att hon hatar mig, u know ;)

2010-10-19 @ 13:00:05
URL: http://sarahinarabic.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0